BAG SCENEN

Juni 2006 – nr. 31

 

 Indhold:

  1. Datoer for Bag Scenen

  2. HUSKE-Kalender

  3. Så er der lige snart: Busbjergtur til Frk. Nitouche

  4. En lille hilsen til:

  5. Den sidste krukke

  6. Referat fra generalforsamlingen

  7. Nye ansigter på teatret

  8. Kontingentbetaling

  9. Silkeborg Ny Teater på bagruden

  10. PR-udvalget

  11. Aida i Holstebro

  12. Sommerreparationer

  13. Kontaktpersoner

  14. Bestyrelsen

  15. Tak for valget

  16. Redaktionen

 

 1) Datoer for  Bag Scenen

 

Udgivelse

Deadline

Primo januar

15. december

Medio marts

1. marts

Primo juni

15. maj

Primo sept.

15. august

 

Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og Lone Sandberg (losan@silkeborgnyteater.dk) som medieaktiv vikar fra reservebænken er Jørgen Kongsbak (formand@silkeborgnyteater.dk). 

1

2) HUSKE-Kalender

7. juni 2006 frist for tilmelding til Busbjerg

15. juni 2006 kl. 18.15 afgang til Busbjerg: Frk. Nitouche

16. juni 2006 frist for tilmelding til Aida i Holstebro

3. eller 10. september 2006 kl. 17.30 afg. til Holstebro: Aida

3. marts 2007: Teaterfest

 

3) Så er der lige snart: Busbjergtur til Frk. Nitouche

 

Hermed en reminder på turen til Busbjerg. Vi har mange flere pladser i bussen - og på bjerget.

Giv besked inden den 7. juni til Susanne Segalt (naestfmd@silkeborgnyteater.dk eller pr. tlf. 22340598)

Afgang den 15. juni 2006 kl. 18.15 fra Kvicklys parkeringsplads.

Prisen er: Voksne: 80 kr.

5-15 år: 40 kr.

0-4 år. gratis

Stol: 10 kr.

(I ovennævnte priser er fratrukket 10 kr. i grupperabat).

 

4) En lille hilsen til:

 

Søren             - held og lykke i fremtiden, håber vi ses indimellem.

Jørgen           - hjertelig til lykke med formandsposten.

Bestyrelsen   - en stor tak for en virkelig hyggelig afslutning for værtsgruppen.

Bordfællerne - det er længe siden, jeg har grinet så meget.

Alle                - god sommer fra Merete

 

 

 

 

 

 

2

5) Den sidste krukke

 

Den sidste krukke er slået

Itu – og sæsonen er gået

så ganske på hæld.

Man sige kan vel,

at levende i mål er vi nået.

 

”Struktøren” hr. Wigant har styret

ensemblet igennem postyret.

I starten man søgte

med lys og med lygte

før folk til det hele var hyret.

 

En dommer på ”stien” har været.

Hos Eva hans lyster har – gæret.

Men hønen fik pip,

så han måtte slip’.

Parykken han glemte i gærdet.

 

Med Werner i rollen som Walter

Det hænder – replikken den halter.

Med Jonna i lugen,

Jo – VI hører fruen,

Men retsråden gør ingen anstalter!

 

Fru Martha er angst for sin datter,

for Adam – han højt hende skatter.

Men Ruprecht er vred.

Han er ik’ så bred,

men en næve han slår, så det batter!

 

 

3

En morgensur Greta forkynder,

at hofretten kommer – så begynder

hr. Adam at flippe.

Han helst ville slippe.

Nu afsløres alle hans synder!

 

Til slut kommer moster Birgitte.

Hun skik på det hele kan sitte.

Selv Skriveren må

som vidne jo stå,

thi o’deuren fornægter sig ikke.

 

Det slutter med bryllup og gilde.

Man fester til langt ud på silde.

Og Ruprecht og Eva

De sammen skal le-va?.

Hvem ved, om der kommer en lille?

 

En tak her fra Licht skal der lyde

for sidste gang scenen vi rydde.

Nu bli’r det sommer,

Mon ikke vi kommer

igen for en indsats at yde?

 

En slut-salut til ”Krukken”

 

Jørn Iversen

 

6) Referat fra generalforsamlingen, søndag, den  30.04.2006, kl. 19.00

 

Der var 44 fremmødte stemmeberettigede medlemmer.

 

1. Valg af dirigent: Poul Jespersen enstemmigt valgt til dirigent. Wigant Dreier og Peter Rasmussen valgt som stemmetællere.

 

4

 

2. Bestyrelsens beretning: Søren Broberg læste beretningen (vedlagt som bilag) og som det fremgår var det hans sidste, da han ikke stiller op til formand igen.

 

Bestyrelsens beretning 2005-2006:

Sæsonen 2005-2006 er forløbet med stor travlhed og masser af aktiviteter for teatrets medlemmer.

 

I efteråret lagde vi ud med farcen ”Utroligt”, som var flot instrueret af Lone Sandberg. Både pressen og ikke mindst vores publikum, tog rigtigt godt imod stykket, som var utroligt morsomt og blev spillet med stor dynamik skuespillerne imellem. Tempoet blev holdt højt og det var en fornøjelse at se på.

 

I starten af januar havde vi premiere på vores cabaret ”Mens vi venter”. Her kom publikum med en tur bag kulisserne og fik et indblik i de mangeartede opgaver vi somme tider står overfor. Vi ventede længe på en pianist, og fandt dog til sidst en både dygtig og engageret ung mand, så vi igen i år kunne give vores publikum en forrygende forestilling med masser af gode tekster og sange; endnu engang, med succes, forfattet af Morten og Kent.

 

Ugen efter løb premieren på ”Den ituslåede krukke” af stablen. Et utroligt morsomt og velskrevet stykke, som Wigant havde formået at iscenesætte på professionel vis, trods store udfordringer undervejs. Ligeledes et stykke som vores publikum, med rette, har taget godt imod.

 

Igen i denne sæson var det Michael, der succesfuldt prøvede kræfter med instruktionen af vores børnestykke. Ali Baba og de 40 røvere var et

utroligt godt, sjovt og anderledes stykke, som både børn og voksne har nydt at opleve.

 

5

Ligeledes har der bag scenen været et stort engagement fra vores medlemmer. Således skal der lyde en stor ros til vores kulissehold, kostumefolk og værtsgruppen, som har arbejdet hårdt for at få alt til at fungere både før, under og efter forestillingerne.

 

Pr-udvalget har som tidligere lagt et kæmpe stort stykke arbejde i at synliggøre teatret. Endnu engang har de lavet et utroligt flot program, som kom på gaden i efteråret; tids nok til at vores publikum kunne nå at bestille billetter. Dette arbejde er af stor betydning for teatret og vi er glade for udvalgets indsats.

 

Som en tilbagevendende begivenhed drog flere af teatrets medlemmer til Busbjerg Friluftsspil, hvor den stod på ”Oliver”. Dette arrangement er altid en god og spændende oplevelse, som er med til at styrke sammenholdet blandt teatrets medlemmer. Her har vi mulighed for at ses ud over de sædvanlige gøremål, og vi vil fra bestyrelsen komme med en opfordring til alle om at deltage i sådanne arrangementer.

 

Teaterfesten, som i år også var vores 20-års jubilæumsfest, løb af stablen den første lørdag i marts. Gæsterne blev modtaget i forhallen med sunde og velnærende agurkedrinks. Derefter blev man i grupper iklædt badekåber og kom forbi diverse helse-folk på vej til salen, hvor der blev serveret en ”Bloody Mary”. Dermed var den gamle kurstemning fra Badets oprindelse genskabt. Det var tydeligt, at der fra festudvalgets side var lagt et stort arbejde bag og der skal lyde en stor ros til dem, ikke mindst for deres originale idé omkring festens tema.

 

Vi har i år i bestyrelsen afholdt ca. 1 bestyrelsesmøde om måneden, hvor mangt og meget er blevet diskuteret og besluttet.

 

Mange både store og små opgaver er blevet udført på teatret. Blandt andet har vi fået nyt gulv i depotrummet ved køkkenet og

 

6

 

sminkerummet er blevet frisket op med ny maling og grundig oprydning.

 

Vi vil gerne takke alle medlemmer for endnu en udbytterig sæson. Det er altid rart at mærke medlemmernes opbakning til foreningen. Denne opbakning mærker vi i dagligdagen, når både store og små opgaver skal løses samt ved diverse arrangementer.

 

Samtidig vil vi gerne sige tak til vores sponsorer og alle, der på den ene eller den anden måde støtter teatret. Denne støtte kunne vi ikke være foruden.

 

Jeg vil gerne takke mine bestyrelsesmedlemmer for et godt og udbytterigt samarbejde i den forgangne sæson.

Michael Pedersen har valgt at stoppe sit arbejde i bestyrelsen og vi vil gerne benytte lejligheden til at sige ham stor tak for den flotte indsats og hans gode arbejde i bestyrelsen. Heldigvis kommer vi stadig til at se ham som aktivt medlem af teatret.

 

Samtidig vil jeg gerne sige tak for 10 år på formandsposten. Det har været 10 spændende og udfordrende år med bl.a. flytningen til vores nuværende dejlige lokaler. Det har været dejligt at mærke medlemmernes støtte undervejs i de mange projekter, vi har arbejdet med. Jeg vil gerne takke jer alle for den altid varme modtagelse, jeg har mødt på teatret. Det er med vemod, at jeg ikke genopstiller som formand, men jeg mener, det er på tide, at der kommer nye kræfter med nye ideer og visioner til posten. Samtidig har jeg erkendt, at mit arbejde tager for meget af den tid, jeg gerne ville have brugt på mit bestyrelsesarbejde. Endnu engang en STOR og varm tak til jer alle.

 

Til slut ønsker vi jer alle en god sommer og på glædeligt gensyn i næste sæson.

 

7

På bestyrelsens vegne

Søren Broberg

Formand

 

Klapsalver efter beretningen. Eneste kommentar: Hans Løkke har oplevet Søren som den, der har fået skabt teatret både indadtil og udadtil på sin rolige og venlige måde.

 

3. Forelæggelse af revideret regnskab: Heine Snede gennemgik det reviderede regnskab (vedlagt som bilag), der viste et overskud på 28.502,89 kr. Regnskabet godkendt. Der var ingen kommentarer.

 

4. Fastsættelse og kontingent/gebyrer: bestyrelsen foreslår uændret d.v.s. 120 kr. for aktive, 60 kr. for aktive børn og pensionister. 120 kr. for abonnementsmedlemmer, billetter voksenforestilling 75 kr. og børneforestilling 40 kr. gebyrer 25 kr. forslaget vedtaget.

 

5. Indkomne forslag: Der var kommet et forslag fra Mogens Kjær: værtsgruppen kunne ønske at forestillingerne starter kl. 19.30, da det nogen gange bliver sent for værtsgruppen. Søren synes det skulle diskuteres om vi kan starte en halv time før dvs. værtsgruppe og spillere skal møde kl. 18.30 og hvis der er spisning før skal værtsgruppen møde kl. 17.30. Morten spurgte om man kom før hjem fordi der startes før, bliver folk så ikke bare siddende lidt længere måske. Der var også forslag om at man nogen aftener starter  kl. 19.30 andre kl. 20. Jørn Iversen og Mogens Glænø, mente det blev alt for stor forvirring, hvis der spilles på forskellige tidspunkter. Der var andre der ikke var sikre  på at de kunne møde kl. 18.30, man skal jo hjem fra arbejde. Forslaget til afstemning 42 stemmer mod, forslaget forkastet.

 

6. Valg af formand: Søren Broberg modtager ikke genvalg. Bestyrelsen foreslår Jørgen Kongsbak. Jørgen valgt med akklamation.

 

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer/suppleanter: på valg Susanne Segalt, Michael Pedersen (modtager ikke genvalg) Jonna Elkjær,

 

 

8

Eva Andersen (suppleant). Forslag Susanne Segalt, Jonna Elkjær, Eva Andersen, Aase Harlev, Thomas Christensen og Birgit Lund. Der skal vælges 4 bestyrelsesmedlemmer, 3 vælges for 2 år og 1 for 1 år, da Jørgen Kongsbak blev valgt som formand, og han har 1 år tilbage i bestyrelsen. Valgt blev Jonna Elkjær 40 stemmer, Eva Andersen 36 stemmer, Susanne Segalt 31 stemmer, Aase Harlev 27 stemmer (valgt for 1 år), som suppleanter Birgit Lund 20 stemmer og Thomas Christensen 18 stemmer (valgt for 1 år). Der var 1 ugyldig stemmeseddel).

 

8. Valg af revisor: Poul Jespersen blev genvalgt og Tom Bak genvalgt som revisorsuppleant.

 

9. Fremlæggelse af repertoireplan: vi har 5 forslag: Nøddebo Præstegård, hvis det er muligt, da det fordrer at der er spillere der spiller på 2 stykker, og der mangler en musiker. Hvis det ikke lykkes med Nøddebo foreslås som efterårsstykke: Den yderste grænse skrevet af Arne Forchhammer, det er et psykologisk stykke, de mødes alle i et rum, hvor de tror de skal være med i et tv-stykke, hvor de kan tjene penge, det er en form for Big Brother, hvis nogen kender det. Der er en der dør, det er et meget dramatisk stykke. Efter jul spilles der en revy skrevet af Kent Knudsen og Morten Sørensen, et skuespil En tjener – to herrer skrevet af Carlo Goldoni. Komedien er skrevet i 1746 og foregår i Venezia, der er en dame som skal spille herre, der er en masse forviklinger men stykket ender lykkeligt. Børnestykket: er Rasmus på farten af Astrid Lindgren, Det handler om Rasmus som bor på børnehjem, men han vil så gerne have et rigtigt hjem, han stikker af fra børnehjemmet og møder Oscar, som går på landevejen, og så sker der selvfølgelig også noget forskelligt. Instruktørerne sætter sig nu sammen og finder ud af hvordan kabalen kan gå op, dette sker nu, så der er en afgørelse i man måned.

 

10. Evt.: Jørgen Kongsbak: En stor tak til Søren Broberg for 10 år på formandsposten. Søren har dannet bro, han har altid været den, der samlede teatret. Han var manden bag flytningen til ”Badet”, han har kontakterne, så det var muligt at få disse lokaler. Mange

 

9

tak til Michael for det store arbejde du gør for teatret, både med kulisser og som instruktør, heldigvis fortsætter du med  børnene, det er vi glade for. Michael: der har været åben addition til Det forsømte forår, der var 16-17 henvendelser, men desværre kun få drenge, så det kan ikke blive til noget. Der er efterfølgende sendt brev ud til de unge mennesker med opfordring om at melde sig ind i teatret, det er der et par stykker, der har meldt sig. Sommer i Tyrol er som sådan ikke udskudt, da vi ikke har søgt om tilladelse igen, men den er ikke glemt. Der er fra 1.april indført rygeforbud i vore lokaler,  det har kommunen bestemt, da de betaler vores husleje, sidestilles vi med kommunale bygninger. Der er stillet et askebæger ved bagdøren og ved døren ved baren. Jørgen takker for valget og håber at kunne leve op til forventningerne. Poul takker for rimelig god ro og orden. Søren takker dirigenten for ledelsen af generalforsamlingen, og takker for hyldesten, det er uberettiget, jeg har fået god opbakning, det er takket være vore medlemmer, her er alle lige, vi er her fordi de andre er her. Tak for opbakningen som direktør, det har været en fantastisk bestyrelse og nogle fantastiske medlemmer.         

 

7) Nye ansigter på teatret

Teatret er populært. Vi har fået 15 nye medlemmer i løbet af det sidste halve år. De seneste tre er:

 

  • Erik Paulsen som gerne vil hjælpe i værtsgruppen

  • Helle Jørgensen med suffli og værtsgruppe

  • Henna Nielsen til værtsgruppen

 

som vi hermed byder hjertelig velkommen.

 

Vi håber I kommer til at nyde en spændende og god sæson  sammen med os efterhånden – og selvom vi nødigt vil indrømme det - gamle…!                                                                Jørgen

 

8) Silkeborg Ny Teater på bagruden

 

10

Bliv ikke overrasket hvis I ser biler i byen med vores logo bag på.

 

For nogle år siden fik Søren Broberg lavet nogle fine bagrude- mærker og vi synes det kunne være tiden at lave nogen igen.

 

Vi har købt dem hos Burre Reklame, så ring eller skriv til mig hvis det også er noget for dig.

 

Jørgen (formand@silkeborgnyteater.dk eller 86818980)

 

9) Kontingentbetaling

Så er den gal igen. Så vil kassereren atter have penge i kassen. Får du dette nummer af ”Bag scenen” med posten, er der et girokort vedlagt.

 

Får du ”Bag scenen” pr. mail, vil du få tilsendt et girokort snarest.

 

Prisen er den samme som de sidste par år. 60 kr. for børn og nye medlemmer og 120 kr. for andre aktive.

 

Ønsker du, at overføre pengene til teatrets konto kan det også lade sig gøre. Vores registreringsnummer og kontonummer. er følgende: 9899 0002835673. Skriv ”Kontingent DIT NAVN” på indbetalingen.

 

Kontingentet skal betales senest den 1. juli 2006.

 

Hvis du ikke ønsker at være medlem længere, kan du gøre teatret og mig en tjeneste ved, at give besked om, at du vil udmeldes. Så sparer jeg arbejdet med udsendelse af rykkere m.m.

 

Mvh

Heine Snede

Tlf. 8688 0302

 

11

Mail: hsnede@mail.dk eller kasserer@silkeborgnyteater.dk

 

10) PR-udvalget

 

Vi er i gang med at sætte programmet sammen for den næste  sæson. I de seneste par måneder har vi været rundt hos alle annoncørerne og gentegnet næsten alle annoncer. Paul Jensen har de seneste år stået med hele det arbejde alene. Det er ikke noget man bare lige gør, for vi har ca. 40 virksomheder, som støtter teatret ad den vej. I år har Paul været forhindret pga. andet lønnet arbejde udenfor teatret. Det kan vi ikke konkurrere med...

 

I stedet har Verner Elkjær og Marianne Løkke udenfor PR-udvalget været en stor hjælp. Vi takker for indsatsen og Verner har indvilget i at fortsætte som medlem af PR-udvalget.

 

Den mest travle periode i udvalget er nu hvor alt skal samles til næste års program. Sider til de enkelte stykker skal skabes, spilleplaner, navne på aktive deltagere osv.

 

Spilleplanerne har deadline den 1. juli. Det er ikke alene i forhold til programmet, men også i forhold til vore kunder. Vi har allerede nu haft mange henvendelser fra kunder, som vil købe hele forestillinger til givne datoer i næste sæson. Herligt! Så lad os få gang i det.

 

Det er vores mål, at instruktørerne får udkast til siden for det stykke de står for, inden programmet går i trykken, så vi kan lave eventuelle mindre rettelser.

 

Vi regner med at programmet er klar til at blive sendt ud den 10. september 2006.

 

PR-udvalget

 

12

 

11) Aida

I bestyrelsen har vi snakket om at lave endnu en teaterudflugt i år for at hente nye idéer og inspiration til næste sæson.

 

Derfor håber vi, at der er interesse for en tur til Holstebro hvor vi kan se forestillingen Aida.

 

Der er plads til en større gruppe som vores søndag den 3. eller 10. september. Vi forestiller os, at vi skal af sted fra Kvicklys parkeringsplads kl. 17.30. Bussen betaler teatret.

 

Billetterne koster: 315 kr. efter 10% grupperabat v/min. 10 pers.

 

Vi tror det kan blive en hyggelig tur.

 

Vi vil gerne inden den 16. juni 2006 høre hvem der er interesseret. Så ring eller mail til Birgit Lund

BLU@silkeborgnyteater.dk eller tlf. 86815259.

 

12) Sommerreparationer

Så er der lagt tone på ruderne i dronningesiden ud mod haven. Vi håber dermed at spare gardinerne.

 

Der skal også ske mange andre ting i sommerperioden. Vi har allerede fået ryddet op i garderoben og i teknikken.

 

Rekvisitrummet er blevet ryddet op og i skuespilleromklædningen er der taget fat. Der er nok at se til og i køkkenet regner vi stadig med at få et flot loft sat op inden sæsonen starter.

 

Værtsgruppen kan glæde sig til en ny pengekasse med møntrum, som stabler pengene til lynhurtig optælling og separate seddelrum

 

13

Sufflør og teknik får nye stole, hvilket vist ikke er total ødselhed.

 

13) Kontaktpersoner

På bestyrelsesmødet efter generalforsamlingen har vi aftalt  følgende fordeling:

 

Billetbestilling: Jonna

Regi: Jonna

Børneforestilling: Thomas

Rengøring: Susanne

Efterårsforestilling: Lone

Repertoire: Jonna

Generelt: Jørgen

Revy: Heine

Kostumer: Lone

Scrapbog: Susanne

Kulisser: Aase

Skuespil: Eva

Medlemsblad: Lone

Teknik: Susanne

Medlemsmøder: Birgit

Vareindkøb: Jonna

Nye medlemmer: Jørgen

Vedligehold: Eva

Nøgler: Susanne

Video/DVD: Jørgen

Pr. og hjemmeside: Jørgen

Værtsgruppe: Heine

 

Kontaktpersonerne rapporterer på bestyrelsesmøderne om hvad der rør sig på deres felt og teatrets medlemmer kan kontakte dem om forslag, spørgsmål, problemer osv.

 

14) Bestyrelsen

Bestyrelse@silkeborgnyteater.dk

 

Formand

Jørgen Kongsbak (JK) tlf. 86818980

formand@silkeborgnyteater.dk

 

Næstformand

Susanne Segalt (SS) tlf. 86829895

naestfmd@silkeborgnyteater.dk

 

Sekretær

Jonna Elkjær (JE) tlf. 86811173

sekretaer@silkeborgnyteater.dk

 

 

14

Kasserer

Heine Snede (HS) tlf. 86880302

kasserer@silkeborgnyteater.dk

 

Bestyrelsesmedlemmer:

 

Lone Sandberg (LS) 86818806

losan@silkeborgnyteater.dk

 

Eva H. Andersen (EHA) 86680270

eha@silkeborgnyteater.dk  

 

Aase Nielsen  (AaN) 86836456

aahar@silkeborgnyteater.dk

 

Suppleanter:

 

Birgit Lund (BLU) 86815259

blu@silkeborgnyteater.dk

 

Thomas Friedrich Christensen (TFC) 86836107

tfc@silkeborgnyteater.dk

 

De to som i år trådte ud af  bestyrelsen er linket på disse e-mail adresser indtil videre:

Søren Broberg: Soren.broberg@silkeborgnyteater.dk

Michael Pedersen: miped@silkeborgnyteater.dk

 

15) Tak for valget

I forlængelse af generalforsamlingen den 30. april 2006 vil jeg gerne sige tak til teatrets medlemmer for opbakningen.

 

Det er ikke alene fra dem der deltog i generalforsamlingen, at jeg har fået positive tilbagemeldinger – og det er jeg meget glad for.

 

Jeg vil ønske, at vi på dette tidspunkt næste år kan se tilbage på en sæson vi gerne ville have haft endnu længere, blandt andet fordi vi

 

  • fik lavet 4 fine opsætninger

  • har fået flere venner

  • fundet flere, gode sider af os selv

 

15

 

  • haft det sjovt, mens vi havde travlt

  • havde fulde huse og begejstret publikum

 

(Teatret får reklame som klubnavn på mit startnummer 150 i Bjergløbet i Virklund den 05.06.06 og nr. ? i Århus Maraton den 17.06.06 – hvis nogen ser resultatlister er det nok lettest at søge fra bunden og opefter…)

 

Vi ses.

 

Jørgen (formand@silkeborgnyteater.dk eller 86818980)

 

16) Redaktionen

I anledning af, at Lone Sandberg skal instruere et at de kommende stykker har hun fået for travlt til at blive ansvarlig for bladet denne gang. Tilbage står så to andre helt uansvarlige medlemmer…

 

Vi har ikke sparet ret mange frimærker denne gang for alle skulle jo have en opkrævning på kontingentet. Til gengæld har vi sparet en hel del fotokopier af bladet, som dem med internetadgang kan læse via hjemmesiden. De læsere er der heller ikke så meget brok med i forhold til hvordan siderne skal vendes, drejes, foldes og flækkes.

 

For nostalgiske papyrusfanatister er her et hint: ”Hold øje med tallene fra indholdsfortegnelsen og eventuelt sidetallene nederst i højre hjørne” – dem har vi, efter bedste evne, sat i kronologisk rækkefølge. Der tages forbehold for fejl, for tal er slet ikke vores stærke side…

 

 

 


 

God sommer

Jør’nerne

16