BAG SCENEN           Juni 2007 – nr. 35

 

Indhold:

  1. Datoer for Bag Scenen
  2. HUSKE-Kalender
  3. Nye ansigter
  4. Hvem er hvem ?
  5. Kontingent indbetaling
  6. Afslutning på ”En tjener – To herrer”
  7. Sommerhjælp
  8. Hurtige meddelelser til medlemmerne
  9. Vi var ude og Bunburyere
  10. Referat fra generalforsamlingen 29.04.07
  11. Bestyrelsen
  12. Kontaktpersoner
  13. Redaktionen

 1) Datoer for  Bag Scenen 

Udgivelse

Deadline

Primo januar

15. december

Medio marts

1. marts

Primo juni

15. maj

Primo sept.

15. august

 

Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og

Jørgen Kongsbak (formand@silkeborgnyteater.dk)

2) HUSKE-Kalender 

03.06.07 kl. 14.00 ”Pippi” på Thorning friluftsscene og efterfølgende socialt samvær hos Kirsten Rose

14.06.07 kl. 19.30 ”Annie Get Your Gun”, på Busbjerg

17.06.07 kl. 10.00 rengøring af stole

27.06.07 kl. 19.00 på teatret til ”Hvem er hvem ?”

10.07.07 forfaldsdag for betaling af kontingent

19.08.07 kl. 10.00 vask af lamper i sal, café og ”hall of frame”

 

3) Nye ansigter  

Vi får fortsat mange nye medlemmer. Her er de nye siden sidste blad.

Maria Louise Schmidt:

Herning - alder: 22. Teatererfaring: Har spillet amatørteater i alderen 7-12 år. Så har jeg haft 1 års drama i 2.g. De sidste to år har jeg instrueret børneteater (2-14 år) i en kirke (måtte desværre stoppe, da jeg flyttede). I et halvt år har jeg kørt et dramahold på Silkeborg Seminarium (Hvor jeg selv er studerende pt.) - men jeg har været nødt til at stoppe det pga. for lav interesse. Har altså en del erfaring, men kun på et lavt amatørniveau.

Birthe Larsen:

Hvinningdal – Vil gerne hjælpe i værtsgruppen.

Villy Larsen:

Hvinningdal – Vil gerne hjælpe i værtsgruppen.

Kimi Nielsen:

50 år – vil gerne på scenen.

Cecilie Eriksen:

Er 14 år gammel og fra Them. Teatererfaring: Skolekomedier. Synger og spiller klaver. Er kvik, frisk og har lyst til at stå på en scene.

Julie Markussen:

Næsten 17 år. Teatererfaring: Musical, teater, børneteater, (kortfilm)

Simon Vibe-Pedersen:

Har spillet for revyen i 2 år. Har nu i stedet lyst til at være medlem.

Vi går videre med rekord mange aktive medlemmer. I den sammenhæng er det vigtigt, at de søger at deltage i nogle af sommerarrangementerne hvad enten det er fornøjelse som Thorning eller Busbjerg udflugterne eller det er rengøring af stole m.m. Så får flere af medlemmerne hilst på hinanden, så det ikke alene er den gruppe af medlemmer de har ønsket at arbejde i.

Velkommen til de nye. Vi håber I føler Jer godt modtaget og ser frem til et godt og sjovt samarbejde.                                                        

- Bestyrelsen -

4) Hvem er hvem ?

Ja, det er jo et godt spørgsmål, som man siger, når man ikke kender svaret.

Derfor vil vi i medlemsudvalget, gerne invitere til en lille sammenkomst på teatret

Onsdag den 27. juni kl. 19.00

Hvorfor?

Fordi det kunne være super dejligt, at vi her på teateret kender hinanden lidt bedre, uanset om vi er værtsgruppe, skuespillere, teknikere, kulissefolk, kostumefolk, pr, bestyrelse, sufflører eller har andre vigtige jobs.

Hvad skal der foregå?

  • præsentation af rollebesætningerne

  • præsentation af de forskellige arbejdsgrupper

  • præsentation af nye medlemmer

·  tid til at holde små møder i de forskellige arbejdsgrupper/stykker

  • Råhygge

 

 Vi glæder os til at se jer alle.

Hilsen Lone og Verner.

Quiz: Gæt hvem der er på billederne og vind en præmie den 27. juni

Er det 1. Mogens Kjær og Jonna Elkjær?

          2. Verner Elkjær og Lone Kjær?

                      

Deltag i konkurrencen på Medlemsmødet.

5) Kontingent indbetaling

Så er den gal igen. Så vil kasseren atter have penge i kassen. Får du dette nummer af ”Bag scenen” med posten, er der et girokort vedlagt.

Får du ”Bag scenen” pr. mail, vil du få tilsendt et girokort snarest.

Prisen er den samme som de sidste par år. 60 kr. for børn, pensionister og nye medlemmer og 120 kr. for andre aktive.

Ønsker du at overføre pengene til teatrets konto kan det også lade sig gøre. Vores registreringsnummer og kontonummer. er følgende: 9899 0002835673. Skriv ”Kont. DIT NAVN” på indbetalingen.

Kontingentet skal betales senest den 10. juli 2007.

Hvis du ikke ønsker at være medlem længere, kan du gøre teatret og mig en stor tjeneste ved, at give besked om, at du vil udmeldes. Så sparer jeg arbejdet med udsendelse af rykkere m.m.

Mvh

Kasserer

Heine Snede

Tlf. 8720 0667

Mail: hsnede@mail.dk

6) Afslutning på ”En tjener – To herrer”

En tjener – To herrer havde en fin afslutningsaften den 27.04.07. Herfra har vi fået lov at gengive en stille og eftertænksom mands tale, som blev givet samme aften efter forestillingen:

”Må jeg godt sige noget nu ?” Vi gjorde det sgu. ”Glimrende, så kom vi så langt. Nu er der ingen vej tilbage” på En tjener - To herrer. Jeg har fået endnu et ønske opfyldt ”nemlig ja”, for når folk har spurgt om jeg ikke skulle være med i noget teater, efter at jeg var stoppet på Busbjerg for 4 år siden, ”for Søren da”, så har jeg gerne sagt, at det kunne da være morsomt at prøve at spille på Silkeborg Ny Teater engang. ”Folk er besynderlige”. Bl.a. tror jeg nok, at jeg har talt med Jonna og Verner om det. Og da I så stod og manglede en til at spille ”Den gamle idiot til Pantalone”, så tænkte Jonna ”det ønske skal jeg opfylde”. Da vi kom til generalprøven ”De må endelig sige hvis der er noget jeg kan gøre” havde hele holdet kun været samlet 3 gange ud af de 10 prøver jeg var med til, så jeg tænkte ”Den er hel gal”, men da så forestillingen begyndte, og alle skulle være der hver gang, så begyndte det at ligne noget. ”Så lad mig dog for helvede tale ud”. Dog har der været små skønhedsfejl ”absolut” når man taber tråden. ”Jeg er målløs”, en ville ikke gå ud og måtte have fingeren af Jonna. ”Hørte de det lille suk – gode tegn”, en anden ville ikke på scenen til tiden, ”ved de ikke hvordan kvinder er, de vender sig som vinden blæser”, og en tredje kom for tidligt ind og vidste ikke hvad han skulle gøre af sig selv. ”Er det ikke bare til at le af?” Men vi har spillet så gravsten er væltet ned af hylderne ude bagved. ”Hvad kan der ikke ske på en og samme dag.” Publikum har moret sig, en har sovet. ”Sådan en luset fej plebajer.” Andre har sagt, man bliver helt stolt af, at man kender Jer. ”Bravo, jeg er henrykt”. ”Jeg er fandeme glad for”, teknikken. I har været et kapitel for sig, ”når I er glade, så skal alle være glade”. Tak for det. Det har for mig været spændende at opleve den ånd, der er her på teatret. ”Følg det argument op.” ”Hvordan går det for sig?”, værtsfolkene møder op i godt humør, og har altid en venlig bemærkning. ”Min betaling” vores gode kammeratskab på holdet har været suveræn. Så er der formanden, I må love at I ikke sælger ham for ”39 soldi”. Han er her og der og alle vegne, spiller med 39 i feber ”jeg er lamslået”. Han er guld værd, så pas på ham. ”Det er et langt foredrag han holder”, men jeg er snart færdig, ”og med hensyn til medgiften, så er vi ikke så nøjeregnende”, men det er nok også den eneste gang jeg spiller med her p.g.a. afstanden, og så var der oplevelsen med snestormen ”acadit in punto, quod non contingit in anno”. Til instruktørerne vil jeg sige: ”Tak fordi I har vist mig den ære”, at jeg har måttet spille med i dette morsomme stykke. ”Men nu er det slut, færdig, ikke græde mere, ikke ked af det, og så Gud velsigne Jer.” og skulle nogen sige det, kunne vi da have gjort meget bedre, så vil jeg bare sige: ”Det rager mig en skid, de kan rende mig noget så grusomt”. For ”Det bliver ikke anderledes”. ”Der fik jeg så min betaling” og sidder nogen af Jer og tænker: ”Hvor mange citater jeg har brugt fra vores stykke?” - så var det 35.

Arne Andersen

7) Sommerhjælp          

Hej alle medlemmer af teatret

Vi beder om jeres hjælp til følgende ekstra rengøring:

Søndag d. 17. juni 2007………………… Rensning af stole sæder

Søndag d. 19. august 2007……………..   Rengøring af lamper

Begge dage mødes vi kl. 10.00.

Jo flere vi er, des hurtigere har vi klaret opgaven. 

Der vil blive serveret kaffe, te og frokost.

Med venlig hilsen

Birgith fra bestyrelsen

8) Hurtige meddelelser til medlemmerne            

I forlængelse af generalforsamlingen vil vi her videregive Henrys forslag til alle som ikke bruger e-mail.

Af og til er der meddelelser, som sendes ud på e-mail inden Bag Scenen udkommer. I bestyrelsen vurderer vi vigtigheden og sender kun de ting der er meget vigtige pr. post.

F.eks. blev vi kontaktet af en fra gymnasiet, som skulle bruge 2 skuespillere 4 dage senere. Varslet var så kort, at vi kun sendte beskeden til medlemmer der havde e-mail.

Hvis du ikke kan modtage e-mails, så aftal med en som modtager e-mails, at han/hun ringer/sms’er når der er nyheder fra teatret.

- Jørgen

9) Vi var ude og Bunburyere    

Medlemstur til Århus teater d. 19.5 refereret af Eva:

" Lørdag eftermiddag d. 19. maj drog omkring et dusin af teatrets medlemmer afsted  til Århus Teater i tre private biler medbragt højt humør og solskin!

Vi skulle ud og se Det kongelige teatres opsætning af Oscar Wilde´s " Bunburry", Et stykke som vi selv med stor succes selv har opsat for nogle år siden.

 Et stykke som i denne opsætning var moderniseret med meget enkle kulisser i form af arkitekttegnede, computertrykte bagtæpper og med en enkel sceneopbygning. Kostumerne var lavet af en dansk modedesigner i lækre materialer, men skuespillet var næsten på højde med vore egne spilleres præstationer!!!

Til dem som ikke kender indholdet, kan jeg da lige nævne, at det i stykket betyder meget for personerne at tage sig lækkert ud i lækre miljøer, selvom noglet indre er totalt kaos! Personerne diskuterer heftigt de mest uvæsentlige ting, selv i mest pressede situationer, fx. at man kun vil giftes med en mand hvis han hedder Earnest...de virker vanvittige og dekadente, samtidig med at de opfører sig fuldkommen korrekte efter tidens etikette.

Bagefter drog vi til Silkeborg, hvor vi spiste Mongolian Barbecue og havde nogle hyggelige timer.

Mvh. EVA

Referat fra generalforsamlingen 29.04.07

Der var 45 fremmødte medlemmer, 41 stemmeberettigede.

Jørgen bød velkommen og indledte mødet med at mindes vores afdøde medlem Susanne Skov  med et minuts stilhed.

  1. Valg af dirigent: valgt blev Poul Jespersen. Mogens Kjær og Michael Pedersen valgt som stemmetællere.
  2. Bestyrelsens beretning: Jørgen Kongsbak læste beretningen (vedlagt som bilag). Der var ingen kommentar til beretningen.
  3. Forelæggelse af revideret regnskab: Heine Snede gennemgik det reviderede regnskab (vedlagt som bilag), det viste et overskud på 8.369,22 kr. Regnskabet godkendt. Marianne Løkke synes det er et flot regnskab. Jørgen synes det var godt at Michael tog initiativ til at prøve ”Det forsømte forår”, men det blev jo desværre ikke til noget da der var 12 til audition, næsten kun piger og der skal bruges 5 drenge.
  4. Fastsættelse af kontingent/gebyrer: bestyrelsen foreslår uændret kontingent d.v.s. 120 kr. for aktive 60 kr. børn og pensionister. 120 kr. for abonnementsmedlemmer,  billet til voksenforestilling 75 kr. børneforestilling 4o kr. og gebyrer 25 kr.
  5. Indkomne forslag: der var ingen indkomne forslag.
  6. Valg af kasserer: Heine Snede genvalgt med akklamation.
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer: på valg Lone Sandberg (ønsker ikke genvalg),  Aase Harlev, Thomas Friedrich suppleant. Aase og Thomas blev foreslået til bestyrelsen, der var ikke andre forslag, de blev valgt med akklamation. Mette Pedersen blev foreslået som suppleant, der var ikke andre forslag, Mette blev valgt med akklamation.
  8. Valg af revisor: Stig Kristensen genvalgt og Tom Bak genvalgt som suppleant.
  9. Fremlæggelse af repertoireplan: Nøddebo præstegård, Når engle elsker af Hugh Mills, Plouft – det lille spøgelse af Clara Maria Machado og en Revyskrevet af Kent Knudsen og Morten Sørensen. Vi har ikke instruktørerne på plads endnu, og vil derfor ikke nævne navne. Planen blev godkendt uden yderligere kommentarer.
  10. Evt.: Mogens Kjær har fået udgivet ”Et eventyrligt måltid” hos Drama. Mogens har signeret en bog som han overrakte Jørgen til teatret, meget flot. Paul Jensen synes der skal males parkeringsbåse i gården, der går megen plads til spilde, fordi der parkeres tilfældigt  Verner Elkjær vil gerne vide om der bliver medlemsmøder. Jørgen svarede at vi forsøger, at oplyse medlemmerne om hvad der sker på teatret, Kirsten Rose har taget initiativ til en tur til Thorning friluftsspil den 3. juni og foreslået grill i haven hos hende og Finn bagefter, de bor meget tæt på friluftsscenen. Et rigtig godt initiativ, det vil blive sendt rundt til medlemmerne. Merete foreslog, at man kunne lave et opstartsmøde, når man vidste hvem der var med til det forskellige, så ved andre medlemmer også hvem der med til hvad. Lone Kjær vil godt melde sig til et udvalg for medlemsmøder, Verner meldte sig også. Verner og Lone finder selv ud af hvornår møderne skal finde sted. Jørgen sagde det kunne sendes rundt på mail, Kirsten vil gerne vide om dem der ikke er på mail så ikke får besked, men det sendes selvfølgelig ud til dem med posten. Michael sagde også at der gerne må sidde nogen i salen under prøverne, Steen Møller Nielsen har siddet her mange gange også nogen gange hos børnene og synes det har været rigtig hyggeligt. Poul takkede for god ro og orden. Jørgen takkede Lone Sandberg for hendes arbejde i bestyrelsen, på teatret vil vi naturligvis stadig nyde godt af hendes arbejde. Til sidst takke Jørgen medlemmerne for fremmødet.

           Poul Jespersen                                                      Jonna Elkjær

                  Dirigent                                                                

 

11) Bestyrelse og kontaktpersoner

 Bestyrelse@silkeborgnyteater.dk

 Formand

Jørgen Kongsbak (JK) tlf. 86818980/30118980 formand@silkeborgnyteater.dk

 Næstformand

Susanne Segalt (SS) tlf. 22340598 naestfmd@silkeborgnyteater.dk

 Kasserer

Heine Snede (HS) tlf. 87200667 kasserer@silkeborgnyteater.dk

 Sekretær

Jonna Elkjær (JE) tlf. 86811173 sekretaer@silkeborgnyteater.dk

 Bestyrelsesmedlemmer:

 Eva H. Andersen (EHA) tlf. 86680270 eha@silkeborgnyteater.dk  

 Aase Harlev Har(AH) tlf. 86836456 aahar@silkeborgnyteater.dk

Thomas Friedrich (TFC) tlf. 2278 3736 tfc@silkeborgnyteater.dk

 Suppleanter:

 Birgit Lund (BLU) tlf. 86815259 blu@silkeborgnyteater.dk

 Mette Petersen (MP) tlf.  20110273 mettemusen@silkeborgnyteater.dk

 

12) Kontaktpersoner

 Efter gennemgang af bestyrelsens opgaver har vi valgt at fordele kontakten til de forskellige områder som følger:

Billetbestilling

Jonna

Regi

Jonna

Børneforestilling

Thomas

Rengøring

Susanne

Efterårsforestil.

Mette

Repertoire

Jonna

Generelt

Jørgen

Revy

Susanne

Kostumer

Jonna

Scrapbog

Susanne

Kulisser

Aase

Skuespil

Eva

Medlemsblad

Jørgen

Teknik

Susanne

Medlemsmøder

Birgit

Vareindkøb

Jonna

Nye medlemmer

Jørgen

Vedligehold

Eva

Nøgler

Susanne

Video/DVD

Jørgen

Pr./hjemmeside

Eva

Værtsgruppe

Heine

 Hvis der er spørgsmål, idéer, problemer tager man fat i ovennævnte som kan give det videre til bestyrelsen eller hjælpe med at tingene løst.

13) Redaktionen

 Det ser ud til, at vi er ved vejs ende for denne gang. Hvis der er nogen der mener at have set stavefejl, er det helt med vilje. Det var sproglig skik og brug i de skoler vi blev smidt ud af. Folk der bliver stødt over det, er velkommen til at bruge løs af nedenstående bogstaver og strø dem med nænsom hånd, hvor det måtte findes passende.

 Abcdefghijklmnopqrstuvwxzæøå?&%(#”!-:;  

abcdefghijkxyzæøåa

bdefhijklmopqrstuvzæ

Læs tidligere numre