BAG SCENEN

Marts 2007 – nr. 34

 

Indhold:

  1. Datoer for Bag Scenen
  2. HUSKE-Kalender
  3. Nye ansigter
  4. Afslutning for værtsgruppe m.m.
  5. Teaterfest
  6. Teaterture
  7. Kurser
  8. Skal skuespillerne på scenen med røven bar???
  9. Sommerreparationer
  10. Vedtægter
  11. Bestyrelsen
  12. Redaktionen

 

1) Datoer for  Bag Scenen

Udgivelse

Deadline

Primo januar

15. december

Medio marts

1. marts

Primo juni

15. maj

Primo sept.

15. august

Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og Lone Sandberg (losan@silkeborgnyteater.dk).

 

2) HUSKE-Kalender

29.04.07 kl. 19.00: Generalforsamling

02.05.07 kl. 19.00: Afslutning for værtsgruppen m.fl.

05.05.07 kl. 20.00: Bunker by night (bunkermuseet har temaaften og udskænkning fra teatret)

19.05.07 kl. 16.00: tilmeldte tager til ”Bunbury” i Århus

14.06.07 kl. 19.30: ”Annie Get Your Gun”, på Busbjerg

3) Nye ansigter  

 

 

Vi bliver flere og flere. Nye medlemmer over 18 år som ønsker at komme på scenen kommer til introaften den 16.04.07 hvor de kan hilse på nogle af teatrets instruktører.

Øvrige der ikke har været ude og se livet bag scenen bliver kontaktet sideløbende for en introaften med rundvisning.

Unge under 18 år inviteres i løbet af sommeren samlet til en kursusdag i selskab med instruktøren for børnestykket.

Det er fint, at vi har så mange interesserede og håber, at de føler sig vel modtaget selvom der har været større tilgang i det seneste års tid.

Af nye ansigter denne gang er:

Nadia Dybvad Kvist Pedersen, Gjessø – 13 år: Stor interesse indenfor skuespil, men har endnu ikke været med i nogen stykker.

Rune Kjeldsen: Funder – Bor sammen med Maja. Vil gerne hjælpe med hvor der er plads specielt med kulisser, teknik og optræden.

Joan Heerwagen: 51 år og fra Bording: Teatererfaring: Ja. Jeg har sunget hele mit liv og derfor optrådt i kor, som solist, i revyer, cabarets, o.s.v. på amatørniveau :-) Vil gerne udfolde mig lidt på en scene igen. Holder ikke mindst af fællesskabet i den sammenhæng.

Annette Lauritzen: Er kommet på teatret i mange år, og har set de fleste forestillinger. Vil gerne deltage i værtsgruppearbejdet. Vil arbejde sammen med Helga Jensen.

Helga Jensen: Er kommet på teatret i mange år, og har set de fleste forestillinger. Vil gerne deltage i værtsgruppearbejdet. Vil arbejde sammen med Annette Lauritzen

Niels Jørgen Jensen: Indmeldt gennem Paul. Vil hjælpe med diverse ting.

Lars Jacobsen: Gift med Anna fra værtsgruppen. Vil gerne være medlem.

Camilla Bugge: Alder: 15. Teatererfaring: Jeg har været til en casting, og så har jeg arbejde i Jysk Musik & Teaterhus som garderobepige. Jeg holder meget af at spille skuespil.

Trine Woetmann: Alder: 16. Teatererfaring: Jeg spiller alt det teater jeg kan komme til, jeg lever for skuespil og elsker det! Min fremtidige plan er at søge ind på skuespillerskole, men indtil da vil jeg gerne fremme min viden indenfor teater.

Vi håber I alle kommer til at føle Jer rigtig godt tilpas i foreningen. Velkommen til !

- bestyrelsen -

4) Afslutning for værtsgruppe, PR, repertoire og billetsælgere m.m.

Så har vi igen (næsten da) fået gennemført endnu en vellykket sæson på vores teater.

Traditionen tro, har værtsgruppe, PR-udvalg, repertoire udvalg, billetsælgere m.m. udført et godt og solidt stykke arbejde, hvad der også er nødvendigt for, at vores publikummer føler sig godt behandlet når de har kontakt med teatret.

Vi vil også i år fra bestyrelsens side sige tak for den forløbne sæson, og det vil vi gøre med en hyggelig aften (håber vi da) på teatret, hvor vi vil få lidt godt til både ganen og maven.

Det hele vil foregå onsdag den 2. maj 2007 og vi starter kl. 19.00.

Af hensyn til planlægningen vil vi gerne have en tilmelding senest den 24. april 2007. Tilmelding kan ske til ut. eller Jonna (86 81 11 73).

mvh

På bestyrelsens vegne

Heine Snede

Jernbanevej 67

8600 Silkeborg

87 20 06 67

50 71 87 88

hsnede@mail.dk

  

 5) Teaterfest 2007

Som vi allerede så i indbydelsen til festen, så skulle vi til pressemøde hos politiet, da der var begået et mord.

Spændte mødte vi op for at se om mordet var blevet opklaret i mellemtiden, eller om vi kunne være behjælpelige.

Det første vi fik at vide var, at morderen var i blandt os, og vi skulle hjælpe med, at finde ud af hvem det var. 12 mistænkte røg straks igennem metaldetektoren, og nogle af dem havde de særeste ting på sig. En grime til en hest, gaffatape, en hagesmæk, en rusten kniv, et billede af den myrdede, et puslespil og en barbiedukke.

Imens de forskellige ting røg til dna analyse, var der åbent i baren, og det var der nogle stykker, der ikke var sen til at finde ud af. (Ikke sandt Kim). Slush ice maskinen var på plads, og den blev flittigt brugt. Der var desuden købt ind til stort set alt hvad tungen og ganen kunne begærer.

De helt unge mennesker fra børnestykket var noget utilfredse med, at de skulle vaske op efter forretten. Det mente de godt nok ikke, de var kvalificerede til, men det gik fint og uden ballade, og så kunne hovedretten serveres. Maden kom fra Kokke og Jomfruen. Menuen bestod af oksekød, og lad mig se, var det kalv eller får, nej det var simpelthen lam. Dertil flødekartofler, porretærter, tzatziki, broccolisalat og salatbar. En dejlig middag, hvor alle blev mætte. Sidst, men ikke mindst, havde Poul-bager lavet de dejligste lagkager til kaffen.

Men videre i sagen om mordet. Et mordvåben skulle findes, men der gik en lille smule panik i polititeknikerne, da våbnet ikke lige var der, hvor de havde regnet med, og i stedet dukkede op under politiet eget bord. Gode råd var dyre, men det lykkedes dem alligevel, at kringle episoden frem til at, Else var den skyldige. Hvem skulle da have troet det!!! Straffen var, at hun skulle sidde låst inde på toilettet resten af aftenen. Heldigvis blev hun dog benådet og kom ind og festede videre med os andre.

Efter midnat, var de der var tilbage som sædvanligt samlet i og omkring baren, hvor der blev snakket, hygget og drukket, og hørt musik fra jukeboksen, MEN der blev danset ALT for lidt. Det må vi rode bod på næste år.

Det er hårdt, først at komme i seng kl. 9 om morgenen, og så skulle op og rydde op senere samme dag. Det måtte det unge festudvalg erkende. Jukeboksmanden kom og vækkede dem kl. 12.30 og så var det ellers i gang. En omgang Mc. Donalds hjalp en lille smule, det så i alle fald fint ud, da teateret skulle bruges til forestillinger igen om onsdagen.

Tak til festudvalget for at have sat festen på benene, og til alle der var med til fejre den. Det var endnu en fantastisk fest.

 En glad deltager-

 

6) Teaterture med teatret                  Image: /images/jekyll-plakat-forside.jpg?0.749394208961917

 

Jekyll & Hyde

 

16. marts drog en lille udsøgt skare af sted, for at tilbringe en hyggelig aften på godt og ondt. Aftenen startede på restaurant 1A, hvor vi (selvfølgelig) var så heldige at få et bord i den gode afdeling. Selvom de fleste valgte den onde menu, smagte maden dejligt og lagde en god bund for resten af aftenens begivenheder.

Vi så en fantastisk flot forestilling med 1, 2, 3, nej flere professionelle aktører, heriblandt tre af vore egne medlemmer Mogens, Lena og Kristian.

En rigtig god tur. Jeg kan kun opfordre til, at man tilslutter sig andre lignende arrangementer.

- Lone Sandberg -

                         ***************************************

Næste teatertur  går til Århus, hvor Bunbury står på programmet.


 

                             *******************************************

 Annie get your gun

Torsdag den 14.06.07 kl. 19.30

Vi kører fra Søtorvet kl. 18.30 i bus 

Pris:                     Voksen:                100 kr.

Børn 5-15 år:         50 kr.

Børn 0-4 år:         Gratis

 Prisen er ink. stol.

 Seneste tilmelding til Susanne Segalt  24.05.07

tlf. 22340598 el. mail: naestfmd@silkeborgnyteater.dk

7) Kurser

 

Endelig mulighed for kurser !

 

Så er det tid for alle interesserede, at kontakte Jonna Elkjær (sekretaer@silkeborgnyteater.dk) for at melde sig til kurser.

 

På Rønshoved Højskole afholdes der den 21.-23. september 2007 kurser i skuespil teknik, instruktion, revy og scenografi. Der bliver en eller anden form for mindre brugerbetaling.

 

Derfor kontakt bestyrelsen hurtigst muligt og inden den 5. april 2007, så vi kan være sikre på at få de pladser vi gerne vil have.

 

Vi forventer, at vi får et udbytterigt kursus til gavn og glæde for alle.

 

Bestyrelsen

 

8) Skal skuespillerne på scenen med røven bar???

Ved årets opgørelse af ønskesedler, var der desværre ikke stor tilslutning til kostumeholdet. Vi har en lille fast gruppe af gode, garvede folk, men det kniber lidt os med at kunne dække alt ind. Vi efterlyser derfor alt og alle, der kunne være behjælpelige på en eller anden måde. Man behøver ikke være den store tekstilkunstner, blot man har lidt opfindsomhed og en anelse håndelag.

Kunne du være interesseret eller kende du nogen der kan, må du meget gerne henvende dig til:

Lone Sandberg eller en fra bestyrelsen. Se bagest I bladet

9) Sommerreparationer

 

Du har nu muligheden for at bidrage til, at teateret fortsat fremstår flot og præsentabelt:

17. Juni: rengøring af stole

19. August: rengøring af lamper

Tilmelding til: Næstformand

Susanne Segalt (SS) tlf. 86829895

naestfmd@silkeborgnyteater.dk

10) Vedtægter:

 Vi plejer at gengive vedtægterne i bladet i forbindelse med generalforsamlingen. Da vi har fået så mange nye medlemmer i år er det vel på sin plads at vi lige tager dem igen, selvom der ikke er ændret i dem siden 2004:

§1

1. Foreningens navn er Silkeborg Ny Teater.

2. Foreningens hjemsted er Silkeborg Kommune og foreningens adresse er identisk med den aktuelle adresse for Silkeborg Ny Teater.

3. Foreningen er stiftet under navnet Det Ny Teater i Silkeborg den 4. marts 1986.

4. Foreningen tegnes af formand, kasserer og næstformand. 

§ 2

1. Foreningens formål er, ved alsidig og udadvendt amatørteateraktivitet, at højne interessen for teater til gavn for kulturlivet i Silkeborg og omegn. Dette formål søges realiseret gennem frugtbart og positivt fællesskab blandt foreningens medlemmer.

§ 3

1. Som medlemmer kan optages alle, der vedkender sig foreningens vedtægter. Efter en introduktionsperiode på 6 måneder kan bestyrelsen bevilge optagelse som fuldgyldigt medlem.

2. Ved nyindmeldelse betales kontingent svarende til 1/2 årskontingent. Fuldt kontingent betales fra følgende kontingentperiode.

3. Har et medlem ikke betalt skyldigt kontingent indenfor den fastsatte tidsfrist, betragtes medlemmet som udmeldt. Evt. genoptagelse kan finde sted mod erlæggelse af skyldigt kontingent, samt rykkergebyr.

4. Ved udmeldelse underrettes bestyrelsen. Erlagt kontingent for resterende kontingentperiode tilbagebetales ikke.

5. Overtræder et medlem bevidst foreningens vedtægter eller øvrige bestemmelser kan bestyrelsen ekskludere medlemmet. Et medlem, der bevidst skader foreningens virke, kan ligeledes ekskluderes.

6. Genoptagelse af tidligere medlemmer kan ske efter bestyrelsens godkendelse. Kontingent betales som ved nyindmeldelse.

§ 4

1. Kontingentets størrelse fastsættes på den årlige generalforsamling.

2. Kontingentet gælder for et år ad gangen og forfalder til betaling iflg. opkrævning.

3. Kontingentperioden er fra 1. maj til 30. april.

§ 5

1. Foreningens likvide midler anbringes i pengeinstitut eller lignende.

2. Kun foreningens kasserer eller formand har, efter gensidig aftale, fuldmagt til at foretage transaktioner på foreningens konti.

3. Hos kassereren må kontante midler kun forefindes i det omfang, der anses nødvendigt for foreningens virke.

4. Medlemmerne hæfter ikke personligt for de foreningen påhvilende forpligtelser.

5. Regnskabsåret følger kalenderåret.

§ 6

1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

2. Ordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med mindst 3 ugers varsel og afholdes hvert år inden den 1. maj.

3. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.

4. Over generalforsamlingen føres der protokol, som efterfølgende godkendes og underskrives af dirigent og referent.

5. Dagsorden tilsendes medlemmerne samtidig med indkaldelsen og skal mindst indeholde følgende punkter:

 

1) Valg af dirigent og gennemgang af forretningsorden

2) Bestyrelsens beretning

3) Forelæggelse af revideret regnskab

4) Forelæggelse af budget og fastsættelse af medlemskontingenter/gebyrer

5) Behandling af indkomne forslag

6) Valg af formand/kasserer

7) Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleant

8) Valg af revisor (og revisorsuppleant)

9) Forelæggelse og godkendelse af repertoireplan

10) Eventuelt

 

6. Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen.

7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig ved de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.

§ 7

1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med 14 dages varsel i følgende tilfælde:

 

1) Såfremt bestyrelsen finder det nødvendigt.

2) Såfremt formanden og /eller kassereren, i valgperioden, nedlægger mandatet - og såfremt den øvrige bestyrelse skønner det nødvendigt for bestyrelsens fortsatte virke.

3) Såfremt det, på den ordinære generalforsamling, ikke er muligt at sammensætte en funktionsduelig bestyrelse.

4) Såfremt kassereren antræffes i uoverensstemmelser.

5) Såfremt mindst 1/4 af medlemmerne finder det nødvendigt. I givet fald skal disse aflevere skriftlig dagsorden, med pågældende medlemmers underskrifter, til bestyrelsen.

 2. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes inden 6 uger efter gyldig begæring herom.

3. Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig ved de fremmødte gyldige medlemmer.

§ 8

1. Ved afstemning gælder simpel stemmeflerhed.

2. Stemmeafgivning sker ved håndsoprækning, eller, dersom blot ét medlem anmoder derom, skriftligt. Ved personvalg (dirigentvalg undtaget) er der dog altid skriftlig afstemning, såfremt antallet af kandidater overstiger antallet af ledige poster.

3. Alle stemmeberettigede er valgbare.

4. Fuldgyldige medlemmer er stemmeberettigede med 1 stemme pr. medlem.

5. Der kan ikke stemmes via fuldmagt.

6. I lige år vælges formand, 1.-, 3. - og 5. bestyrelsesmedlem samt 1. bestyrelsessuppleant og 1. revisor og i ulige år vælges kasserer, 2. - og 4. bestyrelsesmedlem samt 2. bestyrelsessuppleant, 2. revisor og revisorsuppleant.

7. Alle vælges for en 2-årig periode. Genvalg kan finde sted.

§ 9

1. På første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen, det

konstituerende møde, er dagsordenen følgende:

1) Konstituering (næstformand og sekretær).

2) Gennemgang af vedtægter.

3) Gennemgang af protokol.

4) Udarbejdelse og vedtagelse af forretningsorden for bestyrelsen.

5) Udpegning af repræsentanter til bestående udvalg.

6) Eventuelt.

 2. Bestyrelsen består af formand, kasserer, næstformand og sekretær samt 3 bestyrelsesmedlemmer. Herudover er der 2 bestyrelsessuppleanter, som, uden stemmeret, kan deltage i bestyrelsens

arbejde, men i øvrigt holdes orienteret om dette. Suppleanterne deltager dog i konstituerende møder, med samme stemmeret, som de øvrige.

3. Konstituering af bestyrelsen kan, udover det i stk.1 nævnte konstituerende møde, kun finde sted efter ét eller flere bestyrelsesmedlemmers udtræden af bestyrelsen.

§ 10

1. Det er bestyrelsens pligt, efter bedste evne, at efterleve foreningens vedtægter og varetage de opgaver generalforsamlingen måtte pålægge den.

2. Bestyrelsen varetager foreningens administrative opgaver og kan, blandt bestyrelsens medlemmer, nedsætte et forretningsudvalg til varetagelse af den daglige drift.

3. Bestyrelsen kan, i fornødent omfang, blandt medlemmerne, nedsætte udvalg til varetagelse af specielle opgaver. Dog skal mindst ét medlem af hvert udvalg være tilknyttet bestyrelsen.

4. Bestyrelsen fremlægger, på den ordinære generalforsamling, et budgetforslag for det kommende regnskabsår.

5. Bestyrelsen udarbejder repertoireplan for den kommende sæson og forelægger denne til godkendelse på den ordinære generalforsamling.

§ 11

1. Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for bestyrelsens virke.

2. Formanden indkalder bestyrelsen, så ofte det skønnes nødvendigt, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer anmoder derom.

3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 bestyrelsesmedlemmer, eller disses suppleanter, er til stede.

4. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

5. Ved formandens fravær varetages dennes pligter og ansvar af næstformanden og/eller kassereren.

6. Kassereren fører foreningens regnskab og medlemskartotek og er ansvarlig for forvaltningen af foreningens likvider.

7. Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger.

8. Kassereren holder løbende den øvrige bestyrelse orienteret om den økonomiske status.

9. Kassereren udarbejder regnskab, som forelægges på den ordinære generalforsamling.

10. Sekretæren fører mødeprotokollen og varetager foreningens korrespondance og arkiv.

§ 12

1. Revisorerne foretager mindst én gang årligt, uanmeldt kasseeftersyn hos kassereren. Eftersynsrapport afleveres til bestyrelsen ved formanden. Enhver uregelmæssighed skal straks indberettes til

bestyrelsen. 2. Revisorerne reviderer og attesterer regnskabet forud for den årlige

generalforsamling.

§ 13

1. Der må ikke opføres forestillinger i foreningens navn, uden at forestillingen først er præsenteret og godkendt til opførelse, af foreningens medlemmer. Generalprøve skal opføres for foreningens

medlemmer med henblik på konstruktiv kritik

§ 14

1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted såfremt 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer ved urafstemning tilkendegiver dette.

2. Eventuelle likvide midler ved foreningens opløsning skænkes til velgørende formål i henhold til generalforsamlingens beslutning.

3. Foreningens arkivalier overdrages, efter opløsning, Lokalhistorisk Samling i Silkeborg eller lignende institution.

§ 15

1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal blandt de fremmødte på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.

2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.

 Således vedtaget på generalforsamlingen den 9. april 2000

 Revideret efter vedtagelse på følgende generalforsamlinger:

 6. april 2003

25. april 2004

____________dirigent________ formand

 

11) Bestyrelsen

 

Bestyrelse@silkeborgnyteater.dk

 

Formand

Jørgen Kongsbak (JK) tlf. 86818980

formand@silkeborgnyteater.dk

 

Næstformand

Susanne Segalt (SS) tlf. 86829895

naestfmd@silkeborgnyteater.dk

 

Sekretær

Jonna Elkjær (JE) tlf. 86811173

sekretaer@silkeborgnyteater.dk

 

Kasserer

Heine Snede (HS) tlf. 86880302

kasserer@silkeborgnyteater.dk

 

Bestyrelsesmedlemmer:

 

Lone Sandberg (LS) 86818806

losan@silkeborgnyteater.dk

 

Eva H. Andersen (EHA) 86680270

eha@silkeborgnyteater.dk  

 

Aase Nielsen  (AaN) 86836456

aahar@silkeborgnyteater.dk

 

Suppleanter:

 

Birgit Lund (BLU) 86815259

blu@silkeborgnyteater.dk

 

Thomas Friedrich Christensen (TFC) 2278 3736

tfc@silkeborgnyteater.dk

 

 12) Redaktionen

Posten har glædet sig til den årlige udbringning af breve til alle teatrets medlemmer – nu hvor der var indkaldelse til generalforsamling. Han har også ventet lidt længere end det var meningen i denne omgang – men vi skulle have det hele med. Det håber vi så, at vi fik.

Hvis aftrykket af bladet er for dårligt kan vi varmt anbefale hjemmesidens version på www.silkeborgnyteater.dk - medlemsinfo med kodeordet: Sntmedlem.

Hasta luego