BAG SCENEN

 

August 2005 – nr. 28

 

Indhold:

  1. Datoer for  Bag Scenen

  2. Kalender

  3. Nye ansigter på teatret

  4. Generalprøver

  5. Kassereren har ordet

  6. Værtsgruppe-aften v. Heine

  7. PR-udvalget

  8. Åbne Atelierdøre

  9. Kopi af forestillingerne

  10. Sommer i Tyrol 2006-2007

  11. Rengøringsplan

  12. Bestyrelsen

  13. Redaktionen

 

1) Datoer for  Bag Scenen

 

Udgivelse

Deadline

Primo januar

15. december

Medio marts

1. marts

Primo juni

15. maj

Primo sept.

15. august

 

Redaktionen er nu Jørn Iversen (jiv@silkeborgnyteater.dk) og

Jørgen Kongsbak. (jokon@silkeborgnyteater.dk).

1

 

2) Kalender

 

20.-21.08.05: Åbne atelierdøre hos Eva. Se punkt 10 her i bladet

07.09.05: Kl. 19.00 Værtsgruppemøde

22.09.05: Kl. 19.00 Generalprøve på ”Utroligt”

08.01.06: Kl. 19.00 Generalprøve på kabaretten: Mens vi venter

29.01.06: Kl. 19.00 Generalprøve på Ali Baba og de 40 røvere

 

 

 

3) Nye ansigter på teatret

 

Som et nyt punkt i bladet introducerer vi her noget vi kan kalde ”personale”-tilgang.

 

Ubeskedent kan vi starte med den nye medredaktør, Jørn Iversen, som i de sidste par år har været på værtsgruppeholdet og nu har sagt ja til at skrive i bladet sammen med Jørgen Kongsbak..

 

Jørn skal også på scenen til januar, hvor det gælder ”Den ituslåede krukke”. Her skal han forsøge at fylde figuren som Skriver Licht ud.

 

Derudover er der kommet nye folk til scenen  - Tenna Rhiger, som skal være med på ”Utroligt” har i flere år kørt sit eget lille teater og Jesper Grønkjær, som skal være med i kabaretten ”mens vi venter” og ham kender mange vist allerede som professionel tryllekunstner og entertainer.

 

Velkommen til Jer. Vi håber I vil synes om, at være med hos os.

2

4) Generalprøver

 

En social begivenhed for alle aktive medlemmer på teatret. – og Serup Bageri er altid rundhåndet med at give kage til de aftener.

Snart øver vi på alle 4 stykker i dette sæsons program. Det er spændende om det bliver en succes for både publikum og alle de der hjælper til på den ene eller den anden måde.

 

Generalprøven er forløsningen efter lang tids slid med at bygge op.

Vi holder egentlig generalprøven for vore egne medlemmer for at de kan sige ja eller nej til om det her er noget vi kan være bekendt at vise vores publikum.

 

Det er en fast tradition, at vi holder generalprøver sidste søndag aften kl. 19.00 inden premieren. Det er vigtigt at alle der har tid deltager. De der har været med til at bygge forestillingen op er meget spændte på den aften for det er den første egentlige bedømmelse af indsatsen – og med det mest kritiske publikum overhovedet. Det kan let være en forestilling, hvor man ikke hører publikum ret meget, for de koncentrerer sig om at få så mange detaljer med som muligt.

 

Er kulisserne i orden ? Hvordan er kostumerne ? Bevægelserne på scenen, lyd, lys, mimik, diktion, regi osv. Det skal bedømmes og om muligt forbedres.

 

I forlængelse af generalprøven tager vi så den konstruktive kritik – og KAGEN.

 

Jørgen

 

 

 

3

5) Kassereren har ordet

Alle medlemmer har i løbet af sommeren fået tilsendt et girokort på kontingent for teatersæsonen 2005/2006.

 

Det er jo en af de nødvendige onder for et amatør-teater som vores, at vi er nødt til at have en del penge at arbejde med.

 

Betalingsfristen på girokortene er for de flestes vedkommende nu overskredet, og vedlagt denne ”Bag scenen” er der en rykker, til jer der endnu ikke har fået betalt.

 

Rykkeren er tillagt et rykkergebyr på 25 kr.

 

Hvis du af en eller anden grund ikke ønsker at være medlem af teatret mere, kan du ringe/maile til mig og meddele at du ikke vil være medlem mere.

 

Er rykkeren ikke betalt ved fristens udløb vil vi betragte dig som udmeldt, og dette nummer af ”Bag scenen” er så din sidste orientering om hvad der foregår på teateret.

 

Til udmeldte vil jeg sige tak for denne gang, og alle jer andre vil jeg ønske en rigtig god sæson på teatret.

 

Kasserer

Heine Snede

Thybovej 1

8620 Kjellerup

Tlf. 86 88 03 02

email: hsnede@mail.dk

4

 

6) Værtsgruppemøde

 

Invitation til værtsgruppemøde den 7. september vedlægges separat.

 

7) PR-udvalget

 

 

Programmet er udvalgets største opgave. Vi gik i gang for et par måneder siden. På linie med sidste år har vi på nogle korte, effektive møder aftalt hvad vi hver især skulle lave til næste gang.

 

Det er forløbet rigtig godt og programmet er derfor kommet ud et par uger før sidste års program.

 

Vi håber at I – som vi selv – er blevet tilfredse med resultatet. Det er hensigten at sætte et par annoncer i avisen op til første forestilling på efterårsstykket i september. Det er traditionelt de første forestillinger, hvor salen ikke er fyldt op, mens der op til de sidste forestillinger er bugnende fuldt.

 

8) Åbne Atelierdøre

 

 

Jeg har hørt at en af vore aktive medlemmer holder åbent hus den 20. og 21. august 2005, kl. 10-17. Hun har ikke sendt noget ind til bladet, men jeg har taget det med her, for jeg synes det kan være i andre aktive medlemmers interesse.

 

Det kunne måske være interessant at se hvordan hun fører penslen, når det ikke er en bunden kulisseopgave på teatret eller som noget nyt tegninger til vores jubilæumsprogram. 

 

 

Hun har – ligesom mange andre af teatrets medlemmer - egen hjemmeside, nemlig: www.evahandersen.dk.

 

5

Så vidt vides er der rigtig mange billeder i den lejlighed.

 

Hvis andre har lyst til at gøre opmærksom på noget, der kunne have andre aktive medlemmers interesse hører jeg gerne nærmere og tager det med lige så længe der er plads i bladet.

Jørgen

 

9) Kopi af forestillingerne

 

Fremtidens medier er over os. Vi kan nu lave kopi af forestillingerne på DVD. Teatret har købt nogle billige Philips DVD+R skiver og sælger dem for 20 kroner pr. stk. med kopi efter Jeres ønsker.

 

Indtil videre er det min private halvgamle DVD-optager - af middelmådigt mærke - vi bruger. Maskinerne er ved at være nede i pris, så vi investerer nok snart i en til teatret.

 

I er også velkomne med et VHS bånd hvis nogen vil have en kopi på det.

 

Kommer I selv med bånd eller DVD skal der ingen betaling oveni.

 

 10) Sommer i Tyrol

 

Inden vi hiver die lederhosen frem er der nogen forhåndsundersøgelser der skal gøres. Dem er bestyrelsen – med Michael som primus motor - stadig ved at få svar på.

 

11) Rengøringsplan fra Susanne

 

Som sædvanlig har Susanne af uransaglige veje fundet frem til en fordeling af rengøringstjansen på teatret.

 

Listen hænger som altid på tavlen i køkkenet og er vedlagt her.

 

6

12) Bestyrelsen

 

Tak til de energiske medlemmer, der har sat sminke- og depotrummet i stand. Det er bare dejligt. Der er blevet malet og ryddet op. Depotrummet har fået nyt – jævnt – gulv. Foruden det har vi investeret i et nyt strømbesparende køleskab.

 

Døren ud til vil Michael færdigrenoverer så snart han har tid. Et knækket hængsel er årsag til at den ikke går som den skal.

 

Vi glæder os stadig til at der bliver fundet en løsning på fugtpro2blemerne på toilettet, hvor pingvinerne er ved at blive til søpapegøjer. Ejeren af ejendommen er kontaktet forlænge siden og vi rykker for en løsning. Det er bare ikke så let at finde årsagen til fugten, for det kan være både fra oven, fra neden, fra rør eller udefra. 

 

 Bestyrelse@silkeborgnyteater.dk

 

Formand

Søren Broberg (SB) tlf. 86821248

formand@silkeborgnyteater.dk

 

Næstformand

Susanne Segalt (SS) tlf. 86829895

naestfmd@silkeborgnyteater.dk

 

Sekretær

Jonna Elkjær (JE) tlf. 86811173

sekretaer@silkeborgnyteater.dk

 

Kasserer

Heine Snede (HS) tlf. 86880302

kasserer@silkeborgnyteater.dk

 

Bestyrelsesmedlemmer:

 

Michael Pedersen (MP) 26360149

miped@silkeborgnyteater.dk

 

Lone Sandberg (LS) 86818806

losan@silkeborgnyteater.dk

7

 Jørgen Kongsbak (JK)

tlf. 86818980

jokon@silkeborgnyteater.dk

 

Eva H. Andersen (EHA) (Suppleant) 86680270

Eha@silkeborgnyteater.dk  

 

Aase Nielsen  (AaN) (suppleant) 86836456

aahar@silkeborgnyteater.dk

 

13) Redaktionen

 

Vi håber på, at der lige når at komme lidt mere sommer i år – men selvfølgelig er 8 dage da bedre end ingen…

 

Denne gang har bestyrelsen hjulpet med at pakke kuverter og slikke frimærker, pakke programmer, gæstebilletter m.m. og det siger vi fra redaktions-’jør’nerne tak for – og beklager alle de fejl der samtidig er sket i pakkeriet…oplæringsperioden er altid længere end man regner med…

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Venlig hilsen

                    jørnogjørgen

 

 

 

 

 

 

 

8